Waarom elk bedrijf een verpakkingsspecialist zou moeten hebben.

8 feb, 2020 | Efficiency, Verpakkingsontwikkeling

‘Shameless self promotion’ met een goede onderbouwing ;)

Photo by Moyo Studio

Verpakkingsspecialist, verpakkingskundige, verpakkingstechnoloog, allemaal woorden voor hetzelfde vak: iemand die veel verstand heeft van het ontwikkelen van verpakkingen. Maar waar het inhuren van een fotograaf, marketeer of websitebouwer voor je bedrijf heel normaal is, is het nog niet zo vanzelfsprekend om ook een verpakkingsspecialist in te huren.

Ik vertel je graag wat meer over dit mooie vak en wat voor voordelen het voor jouw bedrijf kan hebben. Dus als je graag sneller wil groeien, kortere leadtimes wil of je verpakkingen naar ‘the next level’ wil tillen, lees dan snel verder!

Wat doet een verpakkingsspecialist precies?

Laten we beginnen met wat zo’n verpakkingsspecialist nou precies kan en doet. Om verpakkingsspecialist of verpakkingskundige te worden heb je vaak de studie ‘Verpakkingskunde’ gedaan, of heb je een achtergrond in Industrieel Ontwerp en je daarna gespecialiseerd in het verpakkingsvak. Je weet in ieder geval van alles over verpakkingsmaterialen, -processen, productietechnieken, verpakkingsmachines en druktechnieken.

Elke verpakkingsspecialist is natuurlijk anders. Maar over het algemeen werkt zo iemand in een bedrijf o.a. aan:

  • Het managen van verpakkingsprojecten
  • Het ontwerpen en ontwikkelen van nieuwe verpakkingen
  • Het optimaliseren van bestaande verpakkingen en processen
  • Het managen van artworkprocessen
  • Het verduurzamen van verpakkingen

Een hele gevarieerde functie die raakvlakken heeft met veel andere partijen zoals marketing, logistiek, design, engineering etc. Maar waarom kan jou bedrijf nou écht niet zonder verpakkingsspecialist? Let me tell you…

 

If you want to focus on what matters most…

Jullie bedrijf groeit snel, je bent hard bezig de wereld te veroveren, I get it. Maar ondertussen zijn veel mensen in je team bezig met de verpakkingen. De marketing manager, de merkeigenaar zelf, een grafisch ontwerper, de projectmanager, de operationeel manager… allemaal doen ze wel wat aan de verpakkingen.

Maar de tijd die een marketing manager besteed aan de verpakking, kan hij niet besteden aan marketing. In de tijd die de merkeigenaar er mee bezig is, kan er niet worden nagedacht over de strategie van het bedrijf. Door een verpakkingsspecialist in te schakelen voor de verpakkingen kan iedereen binnen het bedrijf beter focussen op het werk dat hoort bij de functie, waardoor je bedrijf veel sneller zal groeien!

En doordat iedereen focust op datgene waar ze goed in zijn, werkt iedereen veel meer vanuit zijn eigen kracht. Dit geeft mensen veel meer energie en plezier in hun werk! De marketing manager hoeft niet meer een stansmestekening te controleren en de operationeel manager hoeft niet meer met de drukker te discussiëren over het aantal gebruikte kleuren.

“De tijd die een marketing manager besteed aan de verpakking, kan hij niet besteden aan marketing. In de tijd die de merkeigenaar er mee bezig is, kan er niet worden nagedacht over de strategie van het bedrijf.

If you want to be quick…

Waargebeurd verhaal: Er is een deadline om het product op de markt te brengen. De designer heeft een verpakkingsontwerp gemaakt, maar de drukker kan het niet precies zo maken zoals de ontwerper heeft bedacht. 8 Correctierondes (not kidding…) en heel wat telefoontjes later is het artwork eindelijk klaar om gedrukt te worden. Maar helaas is de deadline inmiddels al verstreken en is iedereen bloedchagrijnig…

Een verpakkingsspecialist overziet het hele traject van de verpakkingsontwikkeling. Hij of zij heeft kennis van alle stappen in het proces, van ontwerp tot aan de verpakkingsmachines en alles er tussenin. Door deze kennis te gebruiken kan je veel sneller en doelgerichter schakelen in zo’n proces. Je kan het ontwikkeltraject van verpakkingen veel sneller en efficiënter doorlopen. En dit betekent natuurlijk kortere leadtimes en snellere productintroducties.

 

If you want to step up your game…

Ja, je kan waarschijnlijk prima zelf een foto maken. Maar wil je een goede fotoserie voor je bedrijf, dan huur je een (freelance) fotograaf in. Je kan tegenwoordig ook makkelijk zelf een website bouwen. Maar wil je een goed doordachte en ontwikkelde website die mooi is, goed gevonden wordt en responsive is, dan huur je voor dat specifieke project natuurlijk een websitebouwer in.

En, you guessed it… je kan echt wel zelf een doosje regelen bij een leverancier. Maar ben je op zoek naar een verpakking die van A tot Z goed in elkaar zit en past binnen jouw bedrijfsprocessen, dan schakel je een verpakkingsspecialist in!

Door een expert in te huren, of dit nu een fotograaf, een websitebouwer of een verpakkingsspecialist is, maak je gebruik van alle kennis en ervaring van een professional. En dit zorgt er natuurlijk voor dat de kwaliteit omhoog gaat.

 

Jij wil nu ook een verpakkingsspecialist he?

Samenwerken met een specialist hoeft inmiddels echt niet meer te betekenen dat je hier iemand fulltime voor moet aannemen. Er zijn enorm veel goede freelance fotografen, websitebouwers, content creators etc. En er zijn nu dus ook freelance verpakkingsspecialisten, of er is er in ieder geval ééntje ;)

Wil jij ook je verpakkingen uitbesteden, ik help je graag op freelance- of projectbasis. No problem! Stuur je me even een berichtje?

LOFT Packaging & Design helpt ambitieuze merken met het ontwikkelen van verpakkingen.

Benieuwd wat ik voor je kan doen?