CMYK of PMS? Wanneer gebruik je wat?

24 mrt, 2020 | Drukwerk, Verpakkingsontwikkeling

Over proceskleuren, steunkleuren, full colour, Pantone, CMYK en spotkleuren. Zie jij door de bomen het bos nog?

Iedereen die wel eens te maken heeft gehad met drukwerk weet dat dit is opgebouwd uit verschillende kleuren inkt. Maar er zijn verschillende manieren om dit te doen. Je bent vast de termen CMYK, Full color, Pantone of PMS wel eens tegengekomen. Maar wat is nou wat? En wanneer gebruik je welke manier zodat jouw verpakking uiteindelijk zo mooi en voordelig mogelijk wordt? Ik leg het je graag uit in deze blog.

Wat is CMYK?

CMYK, Full color of proceskleuren: Er wordt allemaal hetzelfde mee bedoeld. Namelijk drukwerk dat is opgebouwd uit de 4 basis-drukkleuren Cyaan Magenta Yellow en Black. Deze basiskleuren worden over elkaar heen gedrukt in kleine puntjes, waardoor het voor je oog uiteindelijk lijkt alsof deze kleuren mengen. Blauwe en gele puntjes vormen samen dus een groen beeld.

Wat zijn Pantone of PMS kleuren?

Met Pantone kleuren, PMS kleuren, spotkleuren of steunkleuren bedoelen we allemaal kleuren uit de Pantone waaier. Dat is een kleurenwaaier met bijna 2000 verschillende drukkleuren. Als je een PMS (Pantone Matching System) kleur in je drukwerk gebruikt, betekent dit dat er een inkt word gemengd in díe specifieke kleur. Voor een groen vlak worden dus geen gele en blauwe puntjes gebruikt, maar 1 laag groene inkt. De precieze kleur inkt kies je uit de Pantone waaier. Vaak heeft je designer deze waaier, of je kan er zelf een online bestellen.

We weten nu dus wat de 2 verschillende manieren zijn om kleuren te drukken op een verpakking. Maar wanneer gebruik je nou CMYK kleuren en wanneer gebruik je PMS kleuren?

 

Wanneer gebruik je CMYK?

Gebruik je foto’s in je ontwerp? Of afbeeldingen met veel verschillende tinten en kleuren? Dan gebruik je CMYK. Met de 4 basiskleuren kan je oneindig veel kleurcombinaties maken en hoef je dus niet voor elke kleur in de afbeelding een aparte inkt te gebruiken, that’s easy!

 

Wanneer gebruik je PMS kleuren?

Maar als je alle kleuren kan maken door het combineren van de 4 basis-drukkleuren, waarom zou je dan toch PMS kleuren gebruiken? Dat doe je in een aantal gevallen:

1. Voor nét die ene speciale kleur

Met Cyaan, Magenta, Yellow en Black kan je véél kleuren benaderen, maar niet àlle. Er zijn bepaalde kleurnuances die in CMYK gewoon niet zo mooi worden. Dit zie je bijvoorbeeld veel bij oranje-achtige tinten, die zijn moeilijk op te bouwen in CMYK. Wil je toch graag een mooie, felle oranje kleur, dan gebruik je een PMS kleur.

2. Voor eenvoudig drukwerk met maar 1 of 2 kleuren

Heb jij een mooi, minimalistisch ontwerp met maar 1 of 2 kleuren? Dan is het natuurlijk zonde om 4 drukkleuren (CMYK) te gebruiken om deze 2 kleuren te benaderen. Het is dan veel makkelijker (en voordeliger) om gewoon 2 kleuren inkt te gebruiken.

“Wil je nou nét precies die ene speciale kleur voor jouw merk? Dan kan je hier een Pantone kleur voor gebruiken.”

3. Voor een wow-effect: fluorescerende en metallic inkten

Nu wordt het pas echt leuk… Want waar je in CMYK alleen ‘gewone’ kleuren kan drukken, heeft Pantone ook een heel assortiment aan speciale kleuren. Denk hierbij aan fluorescerende kleuren (niet geschikt voor food producten overigens) of inkten met metallic effect zoals goud en zilver. Hiermee maak je je drukwerk echt opvallend en bijzonder

4. Voor grote, egale kleurvlakken

Als je op je verpakking grote, egale kleurvlakken gebruikt, bijvoorbeeld een effen achtergrond of een gekleurd panel, is het mooi om deze vlakken in een PMS kleur te drukken. Het resultaat van deze volvlakken wordt in een PMS kleur vaak nét even wat egaler en constanter van kleur dan wanneer je het vlak opbouwt in CMYK. Of dit ook echt kan in je drukwerk hangt natuurlijk ook af van het totaal aantal kleuren dat je kan gebruiken. Laat je hierover altijd goed adviseren.

5. Voor altijd herkenbare logo’s en een constant drukresultaat

Als je je drukwerk opbouwt uit de 4 basis-drukkleuren, dan kan het per order een beetje verschillen hoe je uiteindelijke kleuren er uit komen te zien. Een kleine afwijking in 1 van de drukkleuren zorgt er al voor dat je verpakking er nét iets anders uit komt te zien. De ene order is bijvoorbeeld net iets geler dan de andere order.

Aangezien een Pantone kleur een vaste, gemengde kleur inkt is, zal het drukresultaat dus ook constanter van kleur zijn. Dit is ook de reden dat bedrijven vaak hun logo in een een Pantone kleur drukken. De foto’s op de verpakking (in CMYK) kunnen dan wel iets afwijken per order, maar het belangrijkste van de verpakking: het merk, blijft constant.

Kleine sidenote: PMS kleuren worden bij de drukker vaak ook met de hand gemengd. Hoewel ze worden afgestemd op de kleur in de waaier, kunnen ook hier kléine verschillen ontstaan. Verder is de uiteindelijke kleur van je drukwerk ook afhankelijk van het materiaal waar je op drukt. Dezelfde PMS kleur ziet er op een folie heel anders uit dan op papier. Laat je hierbij adviseren door een professional, ik help je er graag mee!

 

Best of both worlds: CMYK en PMS combineren

Je weet nu het verschil tussen CMYK en PMS en wanneer je welke manier het beste kan gebruiken. Maar wat als jouw drukwerk nou én een foto heeft én een logo in een belangrijke kleur? Of je gebruikt veel meer dan 4 kleuren en je wil óók graag goud in je drukwerk verwerken? Dan kan je CMYK en PMS kleuren combineren in je drukwerk!

Dit drukwerk is een mooi voorbeeld van CMYK (fotografie, zwarte achtergrond) en PMS (het opvallende kleurvlak op elke variant)

Verpakkingsdrukkers hebben vaak de mogelijkheid om 6 kleuren te drukken op een verpakking (vraag dit altijd even na bij je drukker!). Dat maakt het mogelijk om CMYK (4 kleuren) aan te vullen met nog 2 extra PMS kleuren. Zo kan je de beste eigenschappen van de 2 systemen combineren!

De mogelijkheden zijn eindeloos! Laat je wel altijd goed adviseren over de beste kleuropbouw van je verpakking. Een goede designer, DTP’er of lithograaf kan je helpen de juiste opbouw te bepalen en daarmee ook het mooiste resultaat voor de beste prijs te realiseren. Wil je hier graag hulp bij? Stuur me dan een berichtje!

LOFT Packaging & Design helpt ambitieuze merken met het ontwikkelen van verpakkingen.

Benieuwd wat ik voor je kan doen?